Business Case
Business Case
En business case brukes til å vurdere om prosjektet er ønskelig (balansen mellom kostnad/gevinst usikkerhet), levedyktig (prosjektet kan levere produktene) og oppnåelig (produktene kan gi gevinstene), som et middel til å støtte beslutninger angående (fortsatt) investering i prosjektet.
Når business case er fullført, må dokumentet evalueres etter følgende kriterier:
- Grunnene for prosjektet må være i samsvar med strategiene til virksomheten, programmet eller kunden
- Prosjektplanen og business case må være samkjørte
- Gevinstene må være klart identifisert og forankret
- Det må være klart hvordan gevinstene vil bli realisert
- Det bør være klart hva som beskriver et vellykket resultat
- Det bør være klart hva det foretrukne forretningsvalget er, og hvorfor
- Der eksternt innkjøp er nødvendig, bør det være klart hva det foretrukne innkjøpsvalget er, og hvorfor
- Det bør være klart hvordan eventuell finansiering skal skaffes
- Business case skal inkludere både finansielle og ikke-finansielle kriterier
- Business case skal inkludere drifts- og vedlikeholdskostnader og -usikkerheter, samt prosjektkostnader og -usikkerheter
- Business case skal følge organisasjonens regnskapsstandarder (f.eks. break-even-analyse og kontantstrømberegninger)
- De viktigste usikkerhetene som prosjekter møter skal være klart satt opp, sammen med alle foreslåtte tiltak
Abonner på myMetier+

Abonner på myMetier+ for å få tilgang til de norske PRINCE2-malene og andre hjelpemidler som gjør det enklere å ta i bruk PRINCE2:
Med myMetier+ får du:
- PRINCE2-maler og eksempler på ferdig utfylte prosjektmaler som du kan bruke i egne prosjekter.
- Korte videoleksjoner om PRINCE2 og andre temaer innen prosjektledelse
- E-bøker og veiledere knyttet til PRINCE2, smidige metoder og prosjektledelse generelt
- og mye mye mer myMetier+ er en kunnskapsportal og et oppslagsverk som gjør at du får mer ut av PRINCE2-sertifiserginen din.