Et business case brukes til å vurdere om prosjektet er ønskelig (balansen mellom kostnad/gevinst usikkerhet), levedyktig (prosjektet kan levere produktene) og oppnåelig (produktene kan gi gevinstene), som et middel til å støtte beslutninger angående (fortsatt) investering i prosjektet.
Når business case er fullført, må dokumentet evalueres etter følgende kriterier:
- Grunnene for prosjektet må være i samsvar med strategiene til virksomheten, programmet eller kunden
- Prosjektplanen og business case må være samkjørte
- Gevinstene må være klart identifisert og forankret
- Det må være klart hvordan gevinstene vil bli realisert
- Det bør være klart hva som beskriver et vellykket resultat
- Det bør være klart hva det foretrukne forretningsvalget er, og hvorfor
- Der eksternt innkjøp er nødvendig, bør det være klart hva det foretrukne innkjøpsvalget er, og hvorfor
- Det bør være klart hvordan eventuell finansiering skal skaffes
- Business case skal inkludere både finansielle og ikke-finansielle kriterier
- Business case skal inkludere drifts- og vedlikeholdskostnader og -usikkerheter, samt prosjektkostnader og -usikkerheter
- Business case skal følge organisasjonens regnskapsstandarder (f.eks. break-even-analyse og kontantstrømberegninger)
- De viktigste usikkerhetene som prosjekter møter skal være klart satt opp, sammen med alle foreslåtte tiltak