En erfaringsrapport kan produseres for å støtte erfaringsloggen dersom det er nødvendig med mer informasjon. Erfaringsrapporten brukes for å videreføre eventuelle erfaringer som kan være nyttige for andre prosjekter.
Hensikten med rapporten er å provosere fram tiltak slik at positive erfaringer blir innarbeidet i organisasjonens måte å arbeide på, og at organisasjonen er i stand til å unngå eventuelle negative erfaringer i fremtidige prosjekter.
Når rapporten er fullført, må dokumentet evalueres etter følgende kriterier:
- Alle ledelsens kontrollmekanismer er undersøkt
- Det er laget statistikk over estimat kontra faktiske tall
- Statistikk over hvor vellykket kvalitetskontrollen som ble brukt er innhentet
- Alle utnevnte prosjektsikringsroller er enige om innholdet i rapporten
- Uventet usikkerhet er gjennomgått for å slå fast om den kunne ha vært forutsett
- Anbefalte tiltak er satt opp for hver erfaring (merk at erfaringer ikke er ‘lærte’ før det gjøres tiltak)