En tilnærming til kommunikasjonsstyring beskriver midlene som benyttes og hyppigheten av kommunikasjonen til parter innenfor og utenfor prosjektet. Den gjør det lettere å involvere interessenter gjennom å etablere en styrt og toveis informasjonsstrøm.

Når tilnærmingen er fullført, må dokumentet evalueres etter følgende kriterier:

  • Alle interessenter er identifisert og konsultert om deres kommunikasjonsbehov
  • Det er enighet fra alle interessenter om innholdet, frekvens og måten det skal kommuniseres på
  • En felles standard for kommunikasjon er vurdert
  • Det er tatt høyde i faseplanene for tiden, innsatsen og ressursene som kreves for å utføre kommunikasjonen som er identifisert
  • Formaliteten og frekvensen på kommunikasjonen er rimelig i forhold til prosjektets viktighet og kompleksitet
  • For prosjekter som er en del av et program, har kommunikasjonslinjene, og rapporteringsstrukturen mellom prosjekt og programmet, blitt definert i kommunikasjonsstrategien
  • Kommunikasjonsstrategien benytter virksomhetens kommunikasjonsfasiliteter der det passer (f.eks. ved å bruke avdelingen for markedskommunikasjon for å distribuere prosjektbulltiner)

Abonner på myMetier+

Abonner på myMetier+ for å få tilgang til de norske PRINCE2-malene og andre hjelpemidler som gjør det enklere å ta i bruk PRINCE2:

Med myMetier+ får du:

  • PRINCE2-maler og eksempler på ferdig utfylte prosjektmaler som du kan bruke i egne prosjekter.
  • Korte videoleksjoner om PRINCE2 og andre temaer innen prosjektledelse
  • E-bøker og veiledere knyttet til PRINCE2, smidige metoder og prosjektledelse generelt
    - og mye mye mer myMetier+ er en kunnskapsportal og et oppslagsverk som gjør at du får mer ut av PRINCE2-sertifiseringen din.